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Off the Track, for clarinet, bassclarinet and piano (2014)In the context of my work the piece may fall a bit out of line, insofar stylistically it seems to suggest a classification as 'classical' rather than 'experimental'. However, the first impression is deceptive, because here, as in my other pieces, I follow the program of an automated composition. This program is not exhausted in the automatic reproduction of stylistic features, but strives beyond the principle of style towards an objectified music.All the source material is taken from Vivaldi's violin concerto Il ritrio, virtually a piece of ready-made baroque music whose ornamental figuration is typical of the idiom. The composition is based on a modular system of pre-composed elements. I selected a few characteristic sequences from the Vivaldi score, transposed them into different keys, tempi and modes (rake form, inversion, inverse rake), and distributed them more or less evenly among the three instrumental parts according to a chance principle. To that effect counterpoint, polyrhythms and tonal tension are not dramaturgically calculated, but result from the mechanics of the procedure. Premiered 2015 by Namaste Ensemble, Rome. My sheet music is available through Frog Peak Music. Off the Track, für Klarinette, Bassklarinette und Klavier (2014)Das Stück mag im Kontext meiner Arbeit ein Stück weit aus dem Rahmen fallen, insofern es stilistisch eher eine Einordung als 'klassisch', denn als 'experimentell' nahe zu legen scheint. Der erste Eindruck trügt jedoch, denn ich verfolge hier, ebenso wie bei meinen anderen Stücken, das Programm einer automatisierten Komposition. Dieses Programm erschöpft sich nicht in der automatischen Reproduktion von Stilmerkmalen, sondern strebt über das Stilprinzip hinaus nach einer versachlichten Musik.Das gesamte Quellmaterial ist Vivaldis Violinenkonzert Il ritrio entnommen, quasi einem Stück Konfektionsware der Barockmusik, dessen ornamentale Figuration für das Idiom typisch ist. Die Komposition beruht auf einem Baukastensystem von vorkomponierten Elementen. Ich wählte ein paar charakteristische Sequenzen aus der Vivaldi-Partitur aus, transponierte sie in verschiedene Tonarten, Tempi und Modi (Krebsform, Spiegelung, Spiegelkrebs), und verteilte sie nach einem Zufallsprinzip mehr oder weniger gleichmäßig auf die drei Instrumentalstimmen. Kontrapunkt, Polyrhythmik und tonale Spannung sind dementsprechend nicht dramaturisch kalkuliert, sondern resultieren aus der Mechanik des Verfahrens. Uraufgeführt 2015, vom Namaste Ensemble, Rom. Meine Noten sind erhältlich bei Frog Peak Music. |
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