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songs from the hill (2012) / new songs from the hill (2019)Performed 2020 at FUGA :: Budapest Center of Architecture, by Orsolya Juhasz (voice) and Bálint Baráth (piano) I chose the lyrics from the volume “the hill” by the minimalist poet Robert Lax, who has lived half of his life as a hermit on the greek island Patmos. His poetic style transcends literary genres, sometimes oscillates between narrative prose and abstract lyricism, even touches the border of concrete poetry; the single word can be emphasized in its phonetic objectivity but is at the same time embedded in a descriptive context. The music I wrote is sometimes chromatic, sometimes appearently modal, yet not following any musical system in its tonal shaping. The compositional technique can be called 'conceptual', in the sense of using a selfmade precompositional setup to reduce - in some cases even eliminate the possibilities of choices. Yet the musical result is purely intuitional; with regard to how the procedure model is crafted. We have this relation of a conceptual approach with an intuitional, so to speak lyrical result in the works of many great artists of the conceptual period, like Ad Reinhardt, Sol Lewitt, Agnes Martin, Dan Flavin or Eva Hesse. As regards content, these songs are all about solitude; a man living in a world of his own creation, waiting for a companion who may never come. My sheet music is available through Frog Peak Music. songs from the hill (2012) / new songs from the hill (2019)Aufgeführt 2020 im FUGA :: Budapest Center of Architecture, von Orsolya Juhasz (Gesang) und Bálint Baráth (Klavier) Die Texte habe ich aus dem Band "the hill" des minimalistischen Dichters Robert Lax ausgewählt, der die Hälfte seines Lebens als Einsiedler auf der griechischen Insel Patmos verbracht hat. Sein poetischer Stil überschreitet literarische Gattungen, oszilliert zwischen erzählender Prosa und abstrakter Lyrik - berührt manchmal die Grenze zur konkreten Poesie; das einzelne Wort kann in seiner phonetischen Objekthaftigkeit hervorgehoben sein, bleibt aber gleichzeitig in einen beschreibenden Kontext eingebettet. Die von mir komponierte Musik ist manchmal chromatisch, manchmal scheinbar modal, folgt aber in ihrer tonalen Ausgestaltung keinem musikalischen System. Das Kompositionsverfahren kann man 'konzeptuell' nennen, in dem Sinne, daß ich eine selbst geschaffenen vorkompositorische Konfiguration einsetze, um die Auswahlmöglichkeiten zu begrenzen - in einigen Fällen sogar zu eliminieren. Das musikalische Ergebnis ist jedoch rein intuitiv; im Bezug auf die Gestaltung des Verfahrensmodells. Dieses Verhältnis von konzeptuellem Ansatz und intuitivem, quasi lyrischem Ergebnis finden wir bei vielen großen Künstler_innen der konzeptuellen Ära, wie Ad Reinhardt, Sol Lewitt, Agnes Martin, Dan Flavin oder Eva Hesse. Inhaltlich geht es in diesen Liedern um Einsamkeit; um einen Menschen, der in der Welt seiner eigenen Schöpfung lebt, und auf einen Gefährten wartet, der vielleicht nie kommt. Meine Noten sind erhältlich bei Frog Peak Music. |
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