IMAGE


Cubic view Formation Tangencies Masterworks

SOUND


Chamber music two of a kind off the track ouverture ART STATE OF ART Electronics TPD BSV Ensemble No Fun Kodam Gobar Percussion ordinary 13 ordinary 19 Piano possible music still possible Songs songs on nothing Strings 4 Canons Solid Rock inert mass turn lining ART STATE OF ART Winds two of a kind thrice again Graphic scores vestige Mobiles casual music ordinary 6 ordinary 13 ordinary 19 permanent music songs on nothing Text scores TPD BSV fusion

TEXT


OMA MANIFESTO eng de hu memory eng de Modelle - Musik als Kunst Vom Neuen, das immer schon da war Was Musik sein kann de hu Abstraction in sound and image Interview with Christian Wolff Die kreative Mission de hu

SCORE


Two stroke
back

eng

de



"The brush should pass over the surface lightly and smoothly" (Ad Reinhardt, 1953)

Brutal New Music Reviews

NIKOLAUS GERSZEWSKI – ART
review by Massimo Ricci

ART, for string quartet (2018-20)

 The great advantage of painting over any other medium is that you can literally do whatever you want with it; the medium offers little resistance to the imagination: a painting is virtually identical to the artist's 'vision'.
 For musical composition, it is certainly the medium of the stringed instrument that offers the least resistance to imagination; every note can be held endlessly, every process extremely slowed down, every color gradation between pure tone and toneless noise precisely achieved. The parameters of the bow stroke correspond more or less to those of the brush: touch, pressure, extension and speed; a sound is always the result of a motion sequence. If one is aware of this, the motion sequence becomes the focal point of the composition. The music ultimately brings to light nothing more and nothing less than the sounding vestiges of its own manufacture.
 Pieces A-H were premiered in 2018, in Hamburg, at Golden Pudel Club, on Blurred Edges festival of current music, by Conceptual Art Quartet (consisting of members of Ensemble Resonanz): Gregor Dierck (vi), Benjamin Spillner (vi), Swantje Tessmann (vla) Saerom Park-Foucher (ce); recorded at Audiplex Studios, Hamburg.
  Pieces J & K were performed in 2020, by Giusto Chamber Orchestra (directed by Erika Litván), and recorded at Jósika utca, Budapest, by Zsolt László Kiss.

My sheet music is available through Frog Peak Music.


"Der Pinsel sollte leicht und sanft über die Oberfläche gleiten" (Ad Reinhardt, 1953)

ART, für Streichquartet (2019-20)

  Der große Vorteil der Malerei vor jedem anderen Medium ist, dass man mit ihr buchstäblich machen kann was man will; das Medium bietet der Vorstellung kaum Widerstand: ein Gemälde ist virtuell identisch mit der 'Vision' des Künstlers.
  Für die musikalische Komposition ist es definitiv das Medium des Streichinstruments, das der Vorstellung den geringsten Widerstand bietet; jeder Ton kann endlos gehalten, jeder Prozeß extrem verlangsamt, jede Farbabstufung zwischen reinem Ton und tonlosem Rauschen exakt erzielt werden. Die Parameter des Bogenstrichs entsprechen mehr oder weniger denen des Pinsels: Anschlag, Druck, Ausdehnung und Geschwindigkeit; ein Klang ist immer das Resultat eines Bewegungsablaufs. Wenn man sich dass vergegenwärtigt, wird der Bewegungsablauf zum Dreh- und Angelpunkt der Komposition. Die Musik bring letztendlich nicht mehr und nicht weniger zum Vorschein als die klanglichen Überreste ihrer eigenen Herstellung.
  Die Stücke A-H wurden 2018 in Hamburg im Golden Pudel Club im Rahmen des Festivals für aktuelle Musik Blurred Edges, vom Conceptual Art Quartet (bestehend aus Mitgliedern des Ensemble Resonanz) uraufgeführt: Gregor Dierck (vi), Benjamin Spillner (vi), Swantje Tessmann (vla) Saerom Park-Foucher (ce); eingespielt in den Audiplex Studios, Hamburg.
 Die Stücke J und K wurden 2020 vom Giusto Kammerorchester (unter der Leitung von Erika Litván) aufgeführt und von Zsolt László Kiss in der Jósika utca, Budapest, aufgenommen.

Meine Noten sind erhältlich bei Frog Peak Music.
score sample (piece E)