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SOUND


Orchestra Beethoven Square column Chamber music two of a kind off the track ouverture ART STATE OF ART Electronics TPD BSV Ensemble No Fun Kodam Gobar Percussion ordinary 13 ordinary 19 Piano possible music still possible Songs songs from the hill songs on nothing Strings 4 Canons Beethoven Square 3 works for strings turn ART STATE OF ART Winds two of a kind thrice again Graphic scores vestige Mobiles casual music ordinary 6 ordinary 13 ordinary 19 permanent music songs on nothing Text scores TPD BSV fusion

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SCORE


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Beethoven Square (for string quartet)

 The material is taken from Beethoven's Symphony No. 8 (in F major). I could have used any other classical orchestral piece as a pool. Symphony No. 8 is less well-known and the motifs are therefore not immediately recognizable. Nevertheless, the Beethovenian style is of course imprinted in the material; you could also call it 'sound'.
 I process this sound as something found; following the principle of montage. This raises the question of the concept of the material: 'musical material' is always already a mediated material; in this respect, all composing is in principle montage.
 One might take my string quartet Art for comparison, in which I use a similar compositional procedure, but the material here has more the quality of raw material; it is simple combinations of numbers.
Thus, a distinction must be made between 'material' and 'composition', whereby 'material' describes a pre-structured state and 'composition' a form that is cut out of the material.
'Listening' means following this distinction; music ultimately stands and falls with it.

 Premiere by Guisto Chamber Orchestra at OMA, on April 6, 2024, on the occasion of my 60th birthday.

My sheet music is available through Frog Peak Music.

Beethoven Square (für Streichquartett)

 Das Material ist aus Beethoven's Symphonie No. 8 (in F-dur) gewonnen. Ich hätte auch irgendein anderes klassisches Orchesterstück als Fundus nehmen können. Die Symphonie No. 8 ist weniger bekannt und die Motive sind daher nicht unmittelbar wieder zu erkennen. Dennoch ist natürlich der Beethovensche Duktus ins Material eingeprägt; man könnte es auch 'Sound' nennen.
 Ich bearbeite diesen Sound als etwas Vorgefundenes; nach dem Prinzip der Montage. Dabei stellt sich die Frage des Materialbegriffs: 'Musikalisches Material' ist ja immer schon ein vermitteltes Material; insofern ist alles Komponieren prinzipiell Montage.
  Man mag vielleicht zum Vergleich mein Streichquartet Art heranziehen, bei dem ich ein ähnliches Kompositionsverfahren einsetze, jedoch hat das Material hier eher die Qualität eines Rohmaterials; es handelt sich um einfache Zahlenkombinationen.
Es gilt also, eine Unterscheidung zu treffen zwischen 'Material' und 'Komposition', wobei 'Material' einen vorstrukturierten Zustand beschreibt und 'Komposition' eine Form, die aus dem Material herausgeschnitten wird.
'Hören' bedeutet diese Unterscheidung nachzuvollziehen; mit ihr steht und fällt schließlich die Musik.

 Uraufführung vom Guisto Chamber Orchestra im OMA, am 6. 4. 2024, anlässlich meines 60. Geburtstags.

Meine Noten sind erhältlich bei Frog Peak Music.

Movement study No 1 by Agnes Gruz on Vimeo.

Score sample: BSQ 8